Haetko apua taloudenhallintaan?
Onko oma talous sekaisin?

Pankkipalvelut ja 2020-luku

Oletko viime aikoina yrittänyt tehdä panoa tilillesi tai edes käydä pankkikonttorissa? Nykyaika on tuonut paljon lisänopeutta pankkipalveluihin, varsinkin maksujen maksamiseen ja ostoksiin. Nämä kaikki ovat nykyisin mahdollisia täysin mobiilistikin. Tämän kehityksen myötä varsinaisten pankkikonttorissa tarvittavien tapaamisen määrä on vähentynyt, mutta muutama asia kuitenkin on, joihin tarvitaan yhä kehitystä.

Aina ei ole paras tapa edetä valitsemalla se helpoin ja nopein reitti, vaan välillä on hyvä tehdä asioita myös suunnitellusti. Monella meistä on useampia lainoja omissa henkilökohtaisissa asioissa, eikä läheskään jokainen ole edes miettinyt omien lainojen yhdistämistä yhdeksi lainaksi. Jo loogisesti ajateltuna lainojen hallinta olisi helpompaa, lainojen summan kokonaisymmärtäminen onnistuisi ja kuukausittaiset lainanhoitokulut olisivat enää vain sen yhden maksun liitteenä olevat kulut ja korot – miksi näitä yhdistelmälainoja ei sitten oteta enempää? Kyse ei ole pelosta, vaan enemmän tietämättömyydestä, mutta turhat pelot pois ja omat laina asiat kuntoon, vaikka heti huomisesta alkaen.

Pankkipalvelu ja oma yritys tai yhdistys

Oletko mukana yhdistystoiminnassa ja sen hallituksessa. Oletko joutunut viimeisen vuoden aikana muuttaman jotain tietoa liittyen yhdistyksen pankkitiliin tai, oletko joutunut maksamaan yhdistyksen tililtä? Nimittäin useammastakin suunnasta on kuulunut, että viimeisen vuoden aikana monissa pankeissa on kadonnut kokonaan joustaminen. Tämä on johtanut jopa kuukausien pituiseen tilanteeseen, missä yhdistyksen tilit ovat olleet pääsemättömissä, sillä uusien hallituksen jäsenten ja puheenjohtajan valtuuksia ei ole saatu kuntoon! Tämä siis 2020-luvulla teknisen kehityksen johtavassa maassa, Suomessa.

Oletko yrittänyt avata yritystiliä Euroopassa? Monessa Euroopan maassa voit nimittäin avata yrityksellesi tilin etänä ensin tunnistautumalla, toimittamalla tarvittavat dokumentit sähköisesti ja tili on käytettävissä jopa samana päivänä – täysin 100 % online. Suomessa tämä ei onnistu. Jos saamme sähköisesti allekirjoittaa miljoonien sopimuspapereita täysin virallisesti online, mikä estää sen tilin avaamisen Suomessa – jos tarpeena on siis tuottaa palveluita mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti, miksi tämä kohta on jäänyt välistä?

Suomessa ei tunnu onnistuvan edes ajanvaraaminen uuden tilin avaamiseksi, vaan prosessi on tehty niin vaikeaksi, että tilin avaaminen ei ole mahdollista online, vaan yritystiliä haluavan on mentävä paikanpäälle pankkikonttoriin. Tämä siis teknisenä aikana, kun tunnistaudumme jopa valtiollisiin palveluihin, maksamme veromme ja luomme uutta yritystoimintaa täysin online, emme voi kuitenkaan avata tiliä netissä!

Mainosteksti: Yritystili on pohja kaikille yrityksesi laskutus- ja maksutapahtumille. Asioi nopeasti ja helposti suoraan verkossa. Vastaamme kysymyksiisi myös chatissa. Toimivat ratkaisut.

Todellisuus: netin kautta turhia yhteydenottopyyntöjä + soitto = tuloksena henkilön eteenpäin lähettämä yhteydenottopyyntö, wtf?

On syy sitten mikä tahansa, se ei ole tekninen, eikä Euroopan laajuinen, vaan syynä on todennäköisesti jokin suomalainen laki tai asetus. Pankit kyllä omissa mainosteksteissään puhuvat tilin avaamisesta verkossa, mutta yksikään pankki ei tällaista toiminnallisuutta tue!

Pankkipalvelut mobiiliin

Kuinka monen pankin sovellus sinulla on puhelimessasi? Minulta löytyy vajaa kymmenen eri sovellusta, jotka liittyvät arkisiin pankkiasioihin ja niiden hoitamiseen. Voin hoitaa mobiilisti kaikki laskut, ja erillisellä sovelluksella myös yrityksen laskutuksen mobiilisti. Voin myös hoitaa sijoituksiani, vakuutuksiani ja veroasioita täysin mobiilisti, mutta miksi yritystilin avaaminen ei onnistu?

Pankkipalveluiden tuleminen mobiiliin ja arkeemme on tapahtunut vaihvihkaa viimeisten parin vuoden aikana ja kohta maksamme suurimman osan arkemme laskuista vain puhelintamme vilauttamalla, tai jotain muuta älylaitetta kuten vaikka sormus tai kello – kaikkiin näihin voidaan ohjelmoida ja asentaa sovellus, jolla maksaminen on etänä mahdollista.

Todellinen henkilökohtainen palvelu

Onko reaalimaailman henkilökohtainen pankkipalvelu jo historiaa? Korvaako sen tämän vuosikymmenen aikana kokonaan virtuaaliset kokoukset ja tapaamiset ja ovatko nykyiset pankkikiinteistöt muuttumassa kirppareiksi, ravintoloiksi ja oleskelutiloiki,i kun kaikki pankkivirkailijat siirtyvät etätöihin omiin kotikonttoreihinsa? Onko tulevaisuuden pankki nimenomaan satojen henkilöiden virtuaalinen verkko, jonne me pääsemme omilla salasanoilla tai kenties jopa biotunnisteillamme?

Millainen pankki meillä on käytössämme 2029?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *