Black Friday moninkertaistaa suomalaisten korttiostot
Black Friday on tullut rytinällä Suomeen viime vuosien aikana ja yhä useampi hyödyntää tarjouksia joko itselle tai joululahjahankintoihin.
”Joululahjaostoksia tehdään vuosi vuodelta aikaisemmin, monet aloittavat jo loka-marraskuussa. Yhä useampi myös hyödyntää verkkokauppojen laajemmat valikoimat tekemällä joululahjaostoksia verkossa”, kertoo S-Pankin korttien tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell.
Black Friday näkyy S-Pankin korttien käytössä selvästi. S-Etukortti Visojen credit- eli luottopuolella maksettiin 23.11.2018 eli viime vuoden Black Fridayna 87 prosenttia enemmän kuin muina vuoden 2018 perjantaipäivinä.
Suurin ero normiperjantaihin oli tuoteryhmässä huonekalut ja kodinkoneet: Black Fridayn myynti oli yli seitsemän kertaa (702 %) niin paljon kuin vuoden muina perjantai-päivinä. Lasten vaatteita ja leluja ostettiin 5,5 niin paljon (557 %); tietokoneita, kameroita ja puhelimia 4,5 kertaa niin paljon (464 %) ja vaatteita yli kolme kertaa niin paljon (304 %).
”Vaikuttaa siltä, että joulua edeltäviä alennusmyyntejä osataan jo odottaa, ja niihin keskitetään sellaisia isojakin ostoksia, jotka ovat hankintalistalla muutenkin”, Lundell sanoo.
Marketta Lundell uskoo, että Black Friday -ostokset jatkavat kasvuaan tänäkin vuonna. Myynti näyttäisi Lundellin mukaan tosin laajentuvan, sillä jo viime vuonna monet liikkeet pitivät alennusmyyntejä koko viikon.
”On myös mielenkiintoista nähdä, miten Cyber Monday ja tänä vuonna edellisvuosia näkyvämmät Singles’ Dayn tarjoukset tulevat vaikuttamaan korttimaksuihin. Viime vuonna ne eivät vielä nousseet erityisesti esiin.”
Black Fridayn tarjouksia mainostavat niin verkkokaupat kuin kivijalkaliikkeet, mutta luottokortin käyttö lisääntyy erityisen paljon verkko-ostoksissa.
”Verkkokaupassa kannattaa maksaa aina luotolla. Silloin voi saada rahansa takaisin, jos esimerkiksi tilattua tuotetta ei toimiteta ollenkaan tai se tulee perille viallisena. Toki luotolla maksaessa voi myös saada joustoa maksuaikatauluun”, Lundell muistuttaa.
Tiedot perustuvat S-Etukortti Visoilla tehtyihin credit-maksuihin vuonna 2018. S-Pankin asiakkailla on käytössään 2,3 miljoonaa S-Etukortti Visaa. Tuoteryhmät on koostettu korttitapahtumien MCC-toimialakoodien (Merchant Category Code) perusteella.
Lähde: STTINFO
Muuta luettavaa muualta
Garmin Venu 2 GPS – Älykello jolla voi soittaa ja paljon muuta
Garmin Venu 2 Plus GPS-älykello, jolla voit soittaa puheluita sekä käyttää yhteensopivan älypuhelimen virtuaaliavustajaa tekstiviestien lähettämiseen, kysymysten esittämiseen, jne. Näiden yhteysominaisuuksien lisäksi Garmin Venu 2-malliston GPS-älykelloissa on kattavat terveys-, hyvinvointi– ja liikuntaominaisuudet, mm. unen laadun pisteytys ja vinkkejä sen parantamiseen, stressitason seuranta, energiatason seuranta, Pulse Ox, naisen hyvinvointiominaisuudet ja paljon urheilu- ja harjoitteluvaihtoehtoja.mielenkiintoista luettavaa
E-kirjat – kätevä tapa kuljettaa lukemista mukana
E-kirjat ovat digitaalisessa muodossa olevia kirjoja, jotka voi ladata älypuhelimeen, tabletille tai lukulaitteeseen. E-kirja tarjoaa kätevän tavan kuljettaa lukemista mukana minne tahansa, sillä yhteen laitteeseen voi ladata useita kirjoja. E-kirjojen suosio on kasvanut viime vuosina, sillä ne ovat usein painettuja kirjoja edullisempia ja ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja.
Äänikirja – uusi tapa nauttia kirjallisuudesta
Äänikirja on loistava vaihtoehto perinteiselle kirjalle, sillä sen avulla voit nauttia kirjallisuudesta missä tahansa ja milloin tahansa. Voit kuunnella kirjan ammattilaisen lukemana esimerkiksi kävellessäsi, pyöräilessäsi tai matkustaessasi. Äänikirjat ovat myös helppo tapa löytää uusia suosikkeja, sillä niitä on saatavilla valtava määrä eri kielillä ja eri genreissä. Äänikirjan avulla voit syventyä tarinaan ja uppoutua kirjallisuuden maailmaan aivan uudella tavalla.
Mitä on hakukoneoptimointi?
Hakukoneoptimointi (SEO) tarkoittaa verkkosivuston optimointia siten, että se nousee hakutuloksissa korkeammalle ja saa enemmän näkyvyyttä hakukoneissa, kuten Google. Tärkein tavoite on lisätä verkkosivuston liikennettä ja parantaa sen näkyvyyttä potentiaalisille asiakkaille. SEO:n avulla verkkosivusto voi kilpailla tehokkaammin muiden saman alan sivustojen kanssa ja saada enemmän kävijöitä ja potentiaalisia asiakkaita.